Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí
  • Úvod
  • O nás
    • Dokumenty
    • Školní třídy
    • Učitelský sbor
    • Školní jídelna
    • Výuka
      • Tématické okruhy
      • Školní projekty
    • Kronika
    • Projekty EU
    • Partneři školky
  • Info pro rodiče
  • Fotky
  • Blog
    • Co se děje ve školce
    • Domácí školka
    • Rubrika pro rodiče
  • Kalendář
  • Kontakty

Školní projekty

Úvod / Školní projekty
  • Ekologický projekt Zasaď strom
  • Tajemství lesa
  • Uspávání broučků
  • Na tom našem dvoře

Ekologický projekt Zasaď strom


  • Dlouhodobým projektem integrovaným do vzdělávacího plánu je ekologický projekt Zasaď strom
  • Motto: „Stromy jsou plíce Země. Nebude zeleň, nejsme ani my!“

Dílčí cíle:

  • Uvědomovat si, že jsme součástí živé i neživé přírody
  • Uvědomovat si, že člověk svou činností ovlivňuje přírodu kladně i záporně
  • Učit se třídit odpad
  • Učit se šetřit energii, vodní zdroje
  • Poznávat biotop v oblasti svého bydliště

Formy plnění:

  • Beseda s lesníkem, návštěva hájenky
  • Ekologická hra v terénu (spolupráce na projektu Jan Rakus-lesník)
  • Tématické znalostní soutěže v rámci tříd
  • Lesní skřítci a jiná havěť (výstava dětských prací ve vestibulu MŠ) – společné práce rodičů a dětí
  • Čistění studánky; ochrana zdroje pitné vody (celoročně)
  • „Můj strom“ – celoroční pozorování vybraného stromu v okolí MŠ; dle uvážení uč. v jednotlivých odděleních
  • Aktivity získané z info časopisu Mrkvička
  • Práce s publikacemi ekocenter Lipka a Sluňákov, publikace H. Nováčkové (Studánky víly Rozárky, Luční školka, Vyprávění starého stromu apod.)

Spolupráce:

  • Organizace Lesy ČR s. r. o.; s rodiči
  • Lesník Jan Rakus
  • Projekty ekocentra Sluňákov (středisko ekologické výchovy Olomouc)

Prostředky a formy plnění:

  • Ekologické aktivity (péče o studánku a okolí MŠ; spolupráce s Lesy ČR s. r. o.)
  • Beseda s lesníkem panem Rakusem, pomoc při výsadbě a následné péči
  • Třídění odpadu do kontejnerů

Společné akce v rámci školy:

  • Divadelní představení
  • Canisterapie (společné dopoledne s odbornou terapeutkou a jejím psem)
  • Mikulášská nadílka
  • Vánoční rozjímání u stromečku s nadílkou
  • Sázení stromků a následná péče
  • Den dětí
  • Výlet
  • Poslední spaní (rozloučení s předškoláky)

Propojení s rodinou:

  • Drakiáda
  • Daruji babičko červené jablíčko! (besídka pro seniory)
  • Výtvarná odpoledne (tématická tvoření; pečení perníčků, jarní dekorace apod.)
  • Karneval
  • Čarodějnice
  • Besídka pro maminky

Propojení s veřejností:

  • Příspěvky do místního tisku a na internetové nebo vlastní webové stránky
  • Zpívání u stromečku
  • Čarodějnice – veselý průvod obcí X aktivity s rodiči
  • Vítání Jara – pásmo lidových písní
  • Pořádání velikonočních a vánočních výstav (dle uvážení)

Propojení se základní školou:

  • Návštěva základní školy
  • Zápis nanečisto (spolupráce s učitelkou 1. třídy)
  • Dopravní výchova na hřišti ZŠ

Tajemství lesa


  • Dlouhodobý projekt environmentální výchovy
  • Projekt vytvořený ve spolupráci s lesníkem panem Janem Rakusem.
  • Tento projekt je součástí ŠVP Náš strom.

Popis projektu.

  • Cílová skupina: 3 – 6 let

Věcný popis navrhovaného projektu:

Aplikace environmentální výchovy v praxi- učebna pod širým nebem (vybraný prostor v lese, v blízkosti potoka cca 300 m od mateřské školy) vybudování posezení z klád, umístění informační tabule, umístění dřevěných zásobníků na přírodniny, dřevěná „razítka“ se stopami některých z místních volně žijících živočichů, zvukové brány.

Cíle:

  • Založit u dítěte elementární povědomí o okolním světě a jeho dění, o vlivu člověka na ŽP.
  • Poznávat a objevovat okolí v němž dítě žije, a seznamovat se s jeho nejdůležitějšími prvky a jevy.
  • Rozvíjet schopnost tvůrčím způsobem zaujímat postoje k reálnému i fantazijnímu světu a vyjadřovat je pomocí hry a jinými prostředky seberealizace.

Očekávané výstupy – kompetence

  • Zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí
  • Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů
  • Pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno
  • Vědomě užívat všech smyslů, záměrně pozorovat, postřehovat, všímat si
  • Poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • Řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat „nápady“
  • Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného
  • Těšit se ze zážitků a přírodních krás
  • Zachytit a vyjádřit své prožitky
  • Spolupracovat s ostatními
  • Pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodně s odpadem, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)
  • Vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý

Formy plnění:

  • Přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm, okolní přírody; vycházky do okolí
  • Praktické činnosti na jejichž základě se dítě seznamuje s různými přírodními i umělými látkami a materiály ve svém okolí – praktické pokusy, zkoumání, manipulace
  • Ekologicky motivované herní aktivity
  • Smysluplné činnosti přispívající k ochraně ŽP
  • Pozorování změn v přírodě v závislosti na roční době, ale i vlivem lidské činnosti

Spolupráce spočívá v praktických ukázkách, přednáškách a praktických činnostech, v kterých se děti seznámí s jednotlivými ekosystémy v okolí MŠ a životem v nich.

Získávání poznatků je rozděleno do několika bloků:

  • Stromy: nejznámější druhy, podmínky růstu, význam pro člověka a přírodu, zasazení stromu
  • Rostliny: význam pro člověka, nejznámější rostliny, využití pro léčitelství, jedovaté rostliny, poznávat nebezpečí a umět se před ním chránit
  • Zvěř: místní druhy, způsob života, sledování stop, potravní řetězec, péče o zvěř
  • Ptáci: pozorování, výroba krmítek, budek, význam pro člověka, přírodu, péče

Praktické činnosti realizované v učebně:

Rozšiřování přírodních prvků o různé objekty jako jsou Zvukové brány, přírodní úkryty z rostlin, využití terénních nerovností a větví na vybudování „skrýší“ pro děti i živočichy (ježčí domeček, ještěrčí skalky apod.).

Jaro


  • Když jaro ťuká – pozorování probouzení jarní přírody, změny v přírodě, voda a její cesty;
  • Hry a soutěže zaměřené na uplatnění poznatků o přírodě; využití atlasu rostlin, mikroskopu zkoumání – přírodní léčiva, sázení stromků
  • Zvuková brána – co slyšíš; vytváření „hudby“ pomocí přírodnin (větvičky, kolíky, šišky, kameny atp.)
  • Info tabule – umístění zvířecích pomocníků (obrázky, 3D projekty) v okolí
  • Učebny, poznávání zvířecích druhů char. vlastnosti, význam pro člověka, přírodu;
  • Terénní nerovnosti – cvičení pohybových dovedností
  • Ferda cvičí mraveniště – projekt v okolí učebny (mraveniště), hmyzí o hotel – zrození nového života, vývojová stadia hmyzu, prospěšnost pro přírodu

Léto


  • Výroba lesních skřítků a vymýšlení jejich jmen, rozvoj fantazie, cítění a o dopisy z lesa – šrafování kůry stromů, hmatové cvičení – rozdíly ve struktuře kůry
  • Poznej svůj strom – hra hmatovopaměťová, pokusy s fotosyntézou na listech stromů v okolí učebny (listové tetovačky)
  • Putování s vodou- nalezení prameniště, starost o studánku, cesta pramínku, hry s vodou,čištění a starost o řečiště v okolí učebny, koloběh vody v přírodě, ochrana zdrojů pitné vody, pozorování živočichů žijících ve vodě a jejím okolí, výroba lodiček z kůry, rozvíjení ekologického cítění a chování
  • Tajemství večerního lesa – rozvíjení smyslů (čichové, sluchové vjemy), překonávání strachu z neznáma hravou formou, projekt pro rodiče a děti
  • Za Křemílkem a Vochomůrkou: čtení pohádek, výroba „pařezové“ chaloupky, rozvíjení praktických zkušeností a dovedností pohybových, estetických, poznávacích a vyjadřovacích, práce s pracovními listy, pokusy
  • Stromy jako slunečník – přirozená ochrana před sluncem, zadržování vlhkosti, přírodní klimatizace – ochlazování vzduchu, praktické zkušenosti, pozorování, vnímání
  • Soutěže v obratnosti, běh nerovným terénem, lezení, přeskoky, přelézání, házení apod.

Podzim


  • Podzimníčci – tvoření skřítků podzimníčků z přírodnin, „uspávání“ vyrobených podzimníčků – vytváření mechových postýlek v prostoru učebny, dle výběru dětí, upevňování poznatků o změnách v přírodě
  • Výroba krmítek – žaludové hromádky pro sojky a veverky; zelenino-ovocné závěsy na keřích, vytvoření Ježčí ložnice v dolíku (zasypání listím), sběr žaludů, bukvic, šišek – vytvoření zimních zásob; uplatňování získaných poznatků o lese; plody lesa, zvířata, vliv změn počasí na život v lese

Zima


  • Co vyprávěl sněhulák – naslouchání zvuků zimního lesa (ptáci, šumění větví, padání sněhu ze stromů, hra větví), využití Zvukové brány – jak se nese zvuk ztichlou krajinou , stopy ve sněhu – odlitky ze sádry, další znaky přítomnosti zvěře – okusy, pelíšky atd.
  • Dokrmování zvěře za účasti lesníka, které potraviny neublíží, využití podzimních zásob (žaludy, kaštany, bukvice atd.).
  • Krmení ptactva, výroba lojových závěsů.

Uspávání broučků


  • Střednědobý projekt: říjen – listopad
  • Věková skupina: 3–6 let

Cíle projektu:

Prožívat a dětským způsobem projevovat, co cítí, být citlivé ve vztahu i k živým bytostem, k přírodě i k věcem, těšit se z příjemných zážitků, z přírodních i kulturních krás.

Kompetence:

  • Rozvoj a užívání všech smyslů
  • Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti
  • Rozvoj komunikativních dovedností
  • Posilování přirozených poznávacích citů
  • Rozvoj poznatků schopností a dovedností a dovedností umožňujících pocity, získané dojmy a prožitky vyjádřit
  • Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem
  • Vytváření elementárního povědomí o širším přírodním a kulturním prostředí, o jeho rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách

Formou výtvarných, pracovních technik, výroba děl s tématikou podzimní přírod (otisky listů, práce s přírodninou, kresby, malby zvířat, nálady podzimní krajiny apod.)

Poslech čtených textů: Broučci J. Karafiát, Dobrodružství veverky Zrzečky, Haló Jácíčku apod. – dle výběru v jednotlivých odděleních.

Seznamování se životem volně žijících zvířat, charakteristické znaky podzimu, koloběh života v přírodě (obrazový materiál, encyklopedie, výlety do přírody, pozorování).


Vyvrcholení tématu:

Společné setkání dětí a rodičů, dílničky, výroba lampiónků, lampionový průvod obcí. Uspávání „broučků zamykání lesa“.

Na tom našem dvoře


  • Dlouhodobý projekt
  • Partneři projektu: rodina Gieslových Posluchov
  • Nabídka spolupráce při poznávání života lidí i zvířat na statku.

Cíle projektu:

  • Rozvoj řečových schopností produktivních i receptivních
  • Posilování přirozených poznávacích cílů (zvídavost, zájem, radost z poznávání, z objevování)
  • Vytváření základů pro práci s informacemi
  • Rozvoj schopnosti sebeovládání
  • Rozvoj schopnosti citové vztahy vytvářet, rozvíjet a naplňovat a plně prožívat
  • Rozvoj kooperativních dovedností
  • Seznamovat se světem lidí, osvojení si základních poznatků o prostředí ve kterém žijí
  • Osvojení si poznatků a dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí
  • Rozvoj úcty k životu ve všech jeho formách

Očekávané výstupy:

  • Mít povědomí o širším věcném, přírodním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek
  • Vnímat změny a dění kolem sebe
  • Mít povědomí o významu životního prostředí pro člověka, uvědomění si, že způsobem jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví a životní prostředí
  • Přirozené a zprostředkované poznávání přírodního okolí, sledování rozmanitostí a změn
  • Zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných technik a dovedností
  • Spolupracovat s ostatními
  • Vnímat, co si druhý přeje, porozumět náladám
  • Uplatňovat své individuální potřeby, přání a práva s ohledem na druhého

Nabídka činností:

  • Komentování zážitků a aktivit, vyprávění co slyšely, co viděly
  • Samostatný slovní projev
  • Společné diskuze, individuální a skupinová konverzace
  • Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, nástroji, náčiním, materiálem
  • Smyslové hry
  • Přímé pozorování přírody i technických objektů i jevů ,rozhovor o výsledku pozorování
  • Činnosti zasvěcující do časových pojmů a vztahů souvisejících s běžnými proměnami a vývojem
  • Činnosti přiměřené silám a schopnostem dítěte a úkoly s viditelným cílem a výsledkem
  • Hry a praktické činnosti uvádějících děti do světa dospělých, jejich práce; praktické ukázky, manipulace s předměty

Formy:

  • Návštěva na statku
  • Pozorování domácích a hospodářských zvířat v jejich přirozeném prostředí
  • Možnost kontaktu se zvířaty – krmení, čištění
  • Pozorování zemědělských prací – sklízení sena, péče o úrodu, sklizeň – možnost sami se na některých činnostech podílet
  • Možnosti zpracování a uskladnění výpěstků, jejich význam pro člověka

Jaro

  • Domácí zvířata a jejich mláďata; jarní zemědělské práce
  • Ovocné stromy

Léto

  • Pozorování změn v růstu mláďat, změny v růstu plodin, sběr raných odrůd ovoce a zeleniny, péče o zvířata i rostliny

 Podzim

  • Pozorování změn charakteristických pro toto období, pomoc při sběru ovoce (využití ve školní jídelně), pozorování sklizně některých plodin (brambory, řepa, kukuřice a pod). Využití těchto plodin ve výtvarných činnostech

Zima

  • Charakteristické změny v přírodě – pozorování; dokrmování a péče o zvířata v zimě; příprava na jaro 

Tento projekt je součástí školního vzdělávacího programu, ve kterém klademe, s ohledem na místní podmínky, hlavní důraz na poznávání přírody v jejích různých formách a k rozvoji kladného vztahu k přírodě a její ochraně.

Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí
Boční 437, 783 65 Hlubočky – Mariánské Údolí
Provozní doba: pondělí – pátek: 5:45 – 16:15 h.
Tel: 739 672 016
  • Úvod
  • Kontakty
  • GDPR
  • Nahrání jídelníčku
© Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí