Tématické okruhy
- Září - kamarádi ze školy
- Říjen - přišel podzim
- Listopad - padá listí
- Prosinec - Vánoce přicházejí
- Leden - jede zima, jede
- Únor - svět kolem nás
- Březen - přichází jaro
- Duben - zvířata a jejich mláďata
- Květen - máj, máj, zelená se háj
- Červen - co jsme se naučili
Září – kamarádi ze školy
Obsah: rodina, noví přátelé a kamarádi; domov; sociální vazby; komunikace; orientace v novém prostředí; rozvoj citů, smyslového vnímání; sebeobsluha; samostatnost.
Podtémata:
- Naše škola (seznamování s novým prostředím; navazování přátelství; seznamování s příslušenství MŠ)
- Moji kamarádi (navazování přátelství; komunikace s vrstevníky; povahové vlastnosti; tolerance k odlišnostem)
- Můj domov (rodina; lidská obydlí; péče o okolí)
Navrhované činnosti k oblastem:
Zdravotní cviky, rozvoj hrubé motoriky, pracovní dovednosti a návyky – střihání, lepení, práce s vodovými barvami, koláže, lidová říkadla, písně, rytmizace, kooperativní činnosti, společenská pravidla apod.
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Uvědomění si vlastního těla.
- Rozvoj pohyb. dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, koordinace a rozsah pohybu, pohyblivosti, dýchání, ovládání pohyb. aparátu a tělesných funkcí.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění, poslech) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů mluvního projevu, vyjadřování).
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry a relativní citové Samostatnosti).
- Rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet cit. vztahy s okolím.
Dítě a ten druhý
- Posilování prosocialního chování ve vztahu k druhému (rodina, škola, herní skupina).
- Vytváření prosociálních postojů k druhému (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti).
Dítě a společnost
- Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte.
- Vytvoření základů estetického vztahu ke světu, životu, ke kultuře a umění.
Dítě a svět
- Vytváření vztahu k místu a prostředí ve kterém dítě žije.
- Osvojování si jednoduchých poznatků o světě a životě užitečných pro vytváření elementárního povědomí o přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitostech, vývoji a neustálých proměnách.
Říjen – přišel podzim
Obsah: příroda v okolí MŠ; plody lesa; druhy ovoce a zeleniny; podzimní práce na zahradě a na poli; vliv člověka na krajinu; význam potravy.
Podtémata:
- V lese (poznáváni druhů lesních plodů, rostlin, zvěře charakteristických pro naše okolí; práce s přírodninou; smyslové vnímání)
- Sklízíme plody podzimu (ovoce a zelenina; třídění předmětů; význam zdravé výživy; způsoby pěstování; zpracování a uskladnění; podzimní práce na poli a na zahradě)
- Letí draci (charakteristické rysy podzimu)
- Vložený projekt Drakiáda: společné aktivity rodičů s dětmi plnění úkolů, ve kterých uplatňují získané poznatky o lese, zvířatech, poznatky o počasí, ale i o přátelství a spolupráci.
Navrhované činnosti k oblastem:
Skládání papíru, výtvarné činnosti s přírodninou, rytmizace a pohyb. ztvárnění písní s podzimní tématikou, koláže, rozvoj a užívání smyslů, komentování zážitků a aktivit.
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Rozvoj a využívání smyslů.
- Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí a vytváření zdravých životních návyků a postojů.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.
- Osvojení si některých dovedností, které předcházejí čtení i psaní.
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření).
- Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radost z objevování).
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí.
- Získání schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci.
Dítě a ten druhý
- Rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem.
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností.
Dítě a společnost
- Rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických) produktivních i receptivních.
Dítě a svět
- Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit.
- Osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí a k spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí.
Listopad – padá listí
Obsah: tělo a zdraví; prevence; vlivy prostředí a počasí na zdraví člověka; zdravý životní styl; změny v přírodě; charakteristika ročních dob.
Podtémata:
- Moje tělo (celkový obraz o těle; ovládání těla; péče o tělo)
- Kamarád stůně (nemoc; tělesná bolest; práce lékaře; normy chování; vliv počasí na zdraví člověka; smyslové vnímání; rozvoj pohybových schopností a dovedností)
- Vítr a déšť (počasí a jeho podoby; ochrana před nepříznivými vlivy)
- Vložený projekt Jablíčko pro babičku: Setkání dětí s prarodiči, děti zde formou besídky nebo společného tvoření děkují prarodičům za jejich lásku a pomoc. Děti se touto formou učí vážit si stáří, být tolerantní a ohleduplní; učí se úctě. Součástí této akce je i pečení jablkových dobrot na pohoštění.
Navrhované činnosti k oblastem:
Smyslové a psychomotorické hry, lokomoční pohyb. Činnosti samostatný slovní projev na určité téma, přímé pozorování přírodních, kulturních i technických objektů i jevů v okolí dítěte, konkrétní operace s materiálem, výlety do okolí, hry a přirozené modelové situace
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Osvojení si poznatků o vlastním těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě.
- Rozvoj a užívání všech smyslů.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění, poslechu) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování).
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení.
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění, prožívání.
Dítě a ten druhý
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností.
Dítě a společnost
- Vytvoření povědomí o mezilidských a morálních hodnotách.
- Rozvoj kulturně estetických dovedností.
Dítě a svět
- Rozvoj schopnosti vážit si života ve všech jeho formách.
- Osvojení poznatků a dovedností chránících před nebezpečnými vlivy.
Prosinec – Vánoce přicházejí
Obsah: zvyky a lidové tradice; rodinné vazby; sociální cítění – musíme si pomáhat; smysly; komunikace; žebříček hodnot; umění obdarovat.
Podtémata:
- Mikuláš ztratil plášť (vnímání časové posloupnosti; lidové tradice; lidová slovesnost; souboj dobra a zla; pravidla chování)
- Vánoční přípravy (rozvoj estetického vnímání; pracovní a výtvarné dovednosti; rozvoj slovní zásoby a řečových dovedností; umění vyjádřit své přání; sounáležitost; rozvoj fantazie; užívání všech smyslů)
- Nadílka (rodinné vztahy; zvyky; tradice; pomoc; lidová slovesnost; koledy; citové a smyslové vnímání)
- Vložený projekt Jak voní vánoce: děti si v rámci tohoto projektu připravují „svoje Vánoce“. Poznávají české vánoční zvyky a tradice, tvořivými činnostmi hudebními a výtvarnými vytváří klidnou vánoční atmosféru; pečou perníčky a s využitím různých forem lidové slovesnosti se učí poznávat důležité lidské hodnoty.
Navrhované činnosti k oblastem:
Různorodé společné hry a skupinové aktivity, sledování událostí v obci a účast na akcích, které jsou pro dítě zajímavé, artikulační, řečové a sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, společné diskuze, poslech pohádek, hudební a hudebně pohybové hry.
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti.
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně –logickému (pojmovému), rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry a relativní citové samostatnosti.
- Rozvoj schopností a dovedností vyjádřit pocity,dojmy a prožitky.
Dítě a ten druhý
- Vytváření prosociálního chování ve vztahu k druhému (v rodině, v MŠ, v dětské herní skupině).
- Rozvoj tolerance, sociální citlivosti, respektu, přizpůsobivosti.
Dítě a společnost
- Rozvoj základních kulturně společenských návyků, postojů a dovedností dítěte.
- Vytvoření základů estetického vztahu ke světu, životu, ke kultuře a umění.
Dítě a svět
- Rozvoj schopností přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám.
- Rozvoj pocitu sounáležitosti s živou i neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí.
Leden – jede zima, jede
Obsah: roční doby a jejich charakteristické rysy; zimní příroda; zvěř a ptáci v zimě; zimní sporty; vlastnosti předmětů; smyslové vnímán; voda a její podoby
Podtémata:
- Teplý kabátek (fyzikální vlastnosti oblečení; určování předmětů podle daných kriterií; postavení v rodině)
- Zimní sporty a hry (roční období; charakteristické znaky; pohyb – ochrana zdraví; bezpečné sportování; orientace v prostoru)
- Krmíme zvířata (změny v chování a vzhledu živočichů a rostlin; vliv změn v přírodě na vše živé; příroda – součást člověka; ochrana ŽP)
Navrhované činnosti k oblastem:
Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů, činnosti relaxační a odpočinkové, prohlížení a „čtení“ knížek, vyprávění, co dítě slyšelo, zažilo, řešení myšlenkových i praktických problémů, hledání možností, variant, hry zaměřené ke cvičení paměti, spontánní hra.
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí a vytváření zdravých životních návyků a postojů.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétního myšlení k myšlení slovně – logickému, rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.
- Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření).
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí.
- Rozvoj schopností a dovedností vyjádřit pocity, dojmy a prožitky.
Dítě a ten druhý
- Rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahu dítěte k druhým lidem.
Dítě a společnost
- Vytvoření základů estetického vztahu k životu, ke kultuře a umění.
- Rozvoj kulturně estetických dovedností.
Dítě a svět
- Rozvoj schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám.
- Osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností.
Únor – svět kolem nás
Obsah: druhy řemesel a povolání; koloběh vody v přírodě; dopravní prostředky a jejich vliv na ŽP; chránit bezpečí své i ostatních.
Podtémata:
- Čím budu (řemesla a povolání; umění získávat a zpracovávat informace; praktické činnosti a dovednosti)
- Svět kolem nás (vliv člověka na ŽP; formy pomoci a ochrany; práce s encyklopediemi)
- Voda v přírodě (koloběh vody; voda jako zdroj života; ochrana vodních zdrojů)
- Dopravní prostředky (druhy dopravních prostředků; jejich způsob pohybu; pravidla silničního provozu; vliv dopravních prostředků na ŽP)
- Vložený projekt Karneval: V tomto projektu se děti učí spoluvytvářet estetické prostředí a výtvarnými činnostmi se podílejí na výzdobě a přípravách společenské události. Účastí rodičů prohlubujeme vzájemnou spolupráci mezi školou a rodiči. Děti se učí prosadit se v kolektivu a využít svou kreativitu ve spolupráci s rodiči. Na karnevalovém reji si vyzkouší i svou zručnost a učí se překonávat ostych.
Navrhované činnosti k oblastem:
- Činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti přiměřené silám a schopnostem dítěte, dramatické činnosti, estetické a tvůrčí aktivity, námětové hry a činnosti, manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji apod., sezonní činnosti.
- Činnosti zaměřené na seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou, časové pojmy a vztahy, příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (pohybové činnosti, dopravní situace, setkávání s cizími lidmi.
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí a vytváření zdravých životních návyků a postojů.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Rozvoj zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně–logickému( pojmovému), rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.
- Vytváření pozitivního vztahu k učení.
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání.
- Získání schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci.
Dítě a ten druhý
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému (v rodině, v MŠ v dětské herní skupině).,
- Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými.
Dítě a společnost
- Rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických).
- Vytvoření základů estetického vztahu ke světu, ke kultuře a umění.
Dítě a svět
- Osvojování jednoduchých poznatků o světě a životě užitečných pro vytváření elementárního povědomí o přírodním, kulturním i tech. prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách.
Březen – přichází jaro
Obsah: roční doby; barvy; smysly; koloběh života rostlin; vliv vod, tepla a světla na život rostlin; jarní práce na zahradě; jarní lidové tradice.
Podtémata:
- Když jaro ťuká: (charakteristické znaky jara; smysly; barvy)
- Jaro na zahradě: (zacházení s jednoduchým nářadím a náčiním; zahradnické práce)
- Vstávej semínko (vliv tepla, světla a vody na růst rostlin; životní cyklus rostlin; zahradnické práce)
- Svátky jara (lidové tradice a zvyklosti; upevňovat vztah ke kulturnímu bohatství národa; estetické vnímání a tvoření; pracovní a výtvarné dovednosti)
Navrhované činnosti k oblastem:
- Návrhy na činnosti v oblastech: hudební a hudebně pohybové činnosti, konstruktivní a grafické činnosti, lokomoční pohyb. Činnosti, vyprávění podle skutečnosti ale i podle obrazového materiálu, poslech čtených, či vyprávěných příběhů, činnosti zaměřené na poznávání pojmů a osvojování poznatků (objasňování, práce s knihou, s médii apod.)
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Uvědomění si vlastního těla.
- Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování).
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Vytváření základů pro práci s informacemi.
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně–logickému.
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě(uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry a relativní citové samostatnosti.
- Rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání.
Dítě a ten druhý
- Vytváření prosociálních postojů k druhému (rozvoj sociální tolerance respektu, přizpůsobivosti).
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností.
Dítě a společnost
- Rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických i receptivních).
Dítě a svět
- Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti s živou i neživou přírodou.
Duben – zvířata a jejich mláďata
Obsah: domácí zvířata; mláďata; poznávání života na vesnici; rozdíly město x vesnice; volně žijící zvířata; zvířata exotická; programy na záchranu živočišných druhů.
Podtémata:
- Domácí zvířata (domácí zvířata a jejich mláďata; užitek pro člověka; charakteristické znaky zvířat; povolání zemědělec; služby spojené s problematikou výroby a distribuce potravin)
- Zvířata v lese a u vody (život některých volně žijících druhů zvířat; činnost člověka a jeho vliv na přírodu; ochrana ŽP)
- Exotická zvířata (život a původ exotických zvířat; potravní řetězec; práce s encyklopediemi a audiovizuálními prostředky)
- Vložený projekt Čarodějnice: Projekt zaměřený na rozvoj fyzické zdatnosti a psychické pohody. Děti se zde učí formou pohádkového vyprávění a motivací nadpřirozených bytostí vyrovnat s tajemnem a odstraňovat pocity strachu. Cestou pohádkovým lesem plní různé úkoly rozvíjející smyslové poznání, zručnost, odvahu, a fantazii. Děti spolupracují s rodiči na výrobě masek a upevňuji si tak citové vazby.
Navrhované činnosti k oblastem:
- Záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, určování a pojmenování jejich vlastností, jejich char. znaků a funkcí, činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy apod.), cvičení v projevování citů, výlety do okolí, estetické a tvůrčí aktivity, konkrétní manipulace s materiálem.
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Rozvoj a užívání všech smyslů.
- Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.
- Osvojení některých dovedností, které předcházejí čtení i psaní.
- Rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka.
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivé
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání.
- Rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci.
Dítě a ten druhý
- Posilování prosociálního vztahu k druhému.
- Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými.
Dítě a společnost
- Vytvoření povědomí o mezilidských vztazích a morálních hodnotách.
- Rozvoj schopnosti žít ve společnosti ostatních lidí, přizpůsobit se spolupracovat, spolupodílet se, přináležet k tomuto společenství, vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství.
Dítě a svět
- Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit.
- Osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí k spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí.
Květen – máj, máj, zelená se háj
Obsah: rodinné vztahy; změny v přírodě; počasí; časové pojmy; vytváření citových vztahů; druhy polních a zahradních květin; některé druhy hmyzu a jeho význam pro člověka.
Podtémata:
- Maminka má dneska svátek (výrazové prostředky slovesné; zpěv jednoduchých písní; dramatizace; rodinné zázemí; city a pocity; smysly; pomoc v domácnosti)
- Máme se rádi (sounáležitost v rodině; členové rodiny; bezpečí domova)
- Šel zahradník (práce na zahradě; péče o okolí; pomoc při údržbě zahrady; ochrana ŽP; třídění odpadů)
- Voňavé království (počasí; meteorologické jevy; vliv na člověka; poznávání a rozlišení rostlin; barvy; smysly; péče)
- Vložený projekt Besídka pro maminku: Zde děti maminkám k svátku předvedou své dramatické a rétorické umění. Děti si cvičí vyjadřovací schopnosti, výrazný zpěv a přednes, učí se zde odstraňovat ostych před cizími lidmi. Upevňují si citové vazby s rodinou, učí se obdarovat a dělat radost druhým. Tříbí si své estetické cítění a rozvíjí zručnost při výrobě dárků.
Navrhované činnosti k oblastem:
Sociální a interaktivní hry, společná setkávání, kooperativní činnosti, aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi, činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí/ rodina, MŠ; hry na téma rodiny , přátelství,, motivovaná manipulace s předměty , artikulační, řečové, sluchové, rytmické hry, hry se slovy, vokální činnosti, aktivity podporující sbližování dětí, četba, vyprávění, poslech pohádek a příběhů s etickým obsahem a poučením.
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, pohyblivosti, dýchání),ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí.
- Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí a vytváření zdravých životních postojů.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění, poslechu) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování).
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
- Vytváření základů pro práci s informacemi.
- Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení.
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí.
- Rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění, prožívání.
Dítě a ten druhý
- Rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem.
- Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností.
Dítě a společnost
- Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků, dovedností dítěte.
- Rozvoj kulturně estetických dovedností slovesných,výtvarných,hudebních a dramatických.
Dítě a svět
- Rozvoj schopnosti vážit si života ve všech jeho formách.
- Rozvoj pocitu sounáležitosti s živou i neživou přírodou, lidmi, společností i planetou Zemí.
Květen – máj, máj, zelená se háj
Obsah: bezpečné chování; pravidla silničního provozu; dopravní prostředky; umění prožívat radost; sdílení pocitů; rasová tolerance ve společnosti; pojem planeta Země; Vesmír; práce
s encyklopediemi, mapami; bezpečné chování vůči neznámým lidem; drogová prevence
Podtémata:
- Den dětí (umět se radovat ze života; komunikace a její druhy; umění obdarovat; život dětí v různých částech světa)
- Planeta Země (člověk – součást světa; vesmír; věda a technika; ochrana života na Zemi; lidské rasy a jejich odlišnosti)
- Prázdniny (různé druhy nebezpečí; ochrana svého zdraví, ale i zdraví ostatních; bezpečné chování – modelové situace)
Navrhované činnosti k oblastem:
Čnnosti zaměřené na poznávání lidského těla a jeho částí. Příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdrví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků, samostatný slovní projev na určité téma, přednes, recitace, zpěv, hry a praktické činnosti procvičující orientaci v prostoru i v rovině, dramatické činnosti, činnosti zaměřené na poznávání různých lidských vlastností, hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, hry a situace, kde se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých.
Specifické cíle:
Dítě a jeho tělo
- Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti.
- Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, pohybových činnostech a jejich kvalitě.
Dítě a jeho psychika
Jazyk a řeč
- Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění, poslechu) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování).
Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie
- Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj a kultivace paměti, pozornosti a představivosti, fantazie.
Sebepojetí, city, vůle
- Rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebedůvěry a relativní citové samostatnosti.
- Získání schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci.
Dítě a ten druhý
- Posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému (v rodině, v MŠ, v dětské herní skupině).
- Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými.
Dítě a společnost
- Vytvoření základů estetického vztahu ke světu, k životu, ke kultuře, k umění.
Dítě a svět
- Osvojování jednoduchých poznatků o světě a životě užitečných pro vytváření elementárního povědomí o přírodním, kulturním i tech. prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách.
- Osvojení poznatků a dovedností chránících před nebezpečnými vlivy prostředí.