Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí
  • Úvod
  • O nás
    • Dokumenty
    • Školní třídy
    • Učitelský sbor
    • Školní jídelna
    • Výuka
      • Tématické okruhy
      • Školní projekty
    • Kronika
    • Projekty EU
    • Partneři školky
  • Info pro rodiče
  • Fotky
  • Blog
    • Co se děje ve školce
    • Domácí školka
    • Rubrika pro rodiče
  • Kalendář
  • Kontakty

Tématické okruhy

Úvod / Tématické okruhy
  • Září - kamarádi ze školy
  • Říjen - přišel podzim
  • Listopad - padá listí
  • Prosinec - Vánoce přicházejí
  • Leden - jede zima, jede
  • Únor - svět kolem nás
  • Březen - přichází jaro
  • Duben - zvířata a jejich mláďata
  • Květen - máj, máj, zelená se háj
  • Červen - co jsme se naučili

Září – kamarádi ze školy


Obsah: rodina, noví přátelé a kamarádi; domov; sociální vazby; komunikace; orientace v novém prostředí; rozvoj citů, smyslového vnímání; sebeobsluha; samostatnost.

Podtémata:

  • Naše škola (seznamování s novým prostředím; navazování přátelství; seznamování s příslušenství MŠ)
  • Moji kamarádi (navazování přátelství; komunikace s vrstevníky; povahové vlastnosti; tolerance k odlišnostem)
  • Můj domov (rodina; lidská obydlí; péče o okolí)

Navrhované činnosti k oblastem:

Zdravotní cviky, rozvoj hrubé motoriky, pracovní dovednosti a návyky – střihání, lepení, práce s vodovými barvami, koláže, lidová říkadla, písně, rytmizace, kooperativní činnosti, společenská pravidla apod.

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Uvědomění si vlastního těla.
  • Rozvoj pohyb. dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky, koordinace a rozsah pohybu, pohyblivosti, dýchání, ovládání pohyb. aparátu a tělesných funkcí.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění, poslech) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů mluvního projevu, vyjadřování).
  • Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry a relativní citové Samostatnosti).
  • Rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet cit. vztahy s okolím.

Dítě a ten druhý


  • Posilování prosocialního chování ve vztahu k druhému (rodina, škola, herní skupina).
  • Vytváření prosociálních postojů k druhému (rozvoj sociální citlivosti, tolerance, respektu, přizpůsobivosti).

Dítě a společnost


  • Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností dítěte.
  • Vytvoření základů estetického vztahu ke světu, životu, ke kultuře a umění.

Dítě a svět


  • Vytváření vztahu k místu a prostředí ve kterém dítě žije.
  • Osvojování si jednoduchých poznatků o světě a životě užitečných pro vytváření elementárního povědomí o přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitostech, vývoji a neustálých proměnách.

Říjen – přišel podzim


Obsah: příroda v okolí MŠ; plody lesa; druhy ovoce a zeleniny; podzimní práce na zahradě a na poli; vliv člověka na krajinu; význam potravy.

Podtémata:

  • V lese (poznáváni druhů lesních plodů, rostlin, zvěře charakteristických pro naše okolí; práce s přírodninou; smyslové vnímání)
  • Sklízíme plody podzimu (ovoce a zelenina; třídění předmětů; význam zdravé výživy; způsoby pěstování; zpracování a uskladnění; podzimní práce na poli a na zahradě)
  • Letí draci (charakteristické rysy podzimu)
  • Vložený projekt Drakiáda: společné aktivity rodičů s dětmi plnění úkolů, ve kterých uplatňují získané poznatky o lese, zvířatech, poznatky o počasí, ale i o přátelství a spolupráci.

Navrhované činnosti k oblastem:

Skládání papíru, výtvarné činnosti s přírodninou, rytmizace a pohyb. ztvárnění písní s podzimní tématikou, koláže, rozvoj a užívání smyslů, komentování zážitků a aktivit.

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Rozvoj a využívání smyslů.
  • Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí a vytváření zdravých životních návyků a postojů.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.
  • Osvojení si některých dovedností, které předcházejí čtení i psaní.

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření).
  • Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radost z objevování).

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí.
  • Získání schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci.

Dítě a ten druhý


  • Rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem.
  • Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností.

Dítě a společnost


  • Rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických) produktivních i receptivních.

Dítě a svět


  • Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit.
  • Osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí a k spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí.

Listopad – padá listí


Obsah: tělo a zdraví; prevence; vlivy prostředí a počasí na zdraví člověka; zdravý životní styl; změny v přírodě; charakteristika ročních dob.

Podtémata:

  • Moje tělo (celkový obraz o těle; ovládání těla; péče o tělo)
  • Kamarád stůně (nemoc; tělesná bolest; práce lékaře; normy chování; vliv počasí na zdraví člověka; smyslové vnímání; rozvoj pohybových schopností a dovedností)
  • Vítr a déšť (počasí a jeho podoby; ochrana před nepříznivými vlivy)
  • Vložený projekt Jablíčko pro babičku: Setkání dětí s prarodiči, děti zde formou besídky nebo společného tvoření děkují prarodičům za jejich lásku a pomoc. Děti se touto formou učí vážit si stáří, být tolerantní a ohleduplní; učí se úctě. Součástí této akce je i pečení jablkových dobrot na pohoštění.

Navrhované činnosti k oblastem:

Smyslové a psychomotorické hry, lokomoční pohyb. Činnosti samostatný slovní projev na určité téma, přímé pozorování přírodních, kulturních i technických objektů i jevů v okolí dítěte, konkrétní operace s materiálem, výlety do okolí, hry a přirozené modelové situace

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Osvojení si poznatků o vlastním těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech a jejich kvalitě.
  • Rozvoj a užívání všech smyslů.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění, poslechu) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování).

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení.

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění, prožívání.

Dítě a ten druhý


  • Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností.

Dítě a společnost


  • Vytvoření povědomí o mezilidských a morálních hodnotách.
  • Rozvoj kulturně estetických dovedností.

Dítě a svět


  • Rozvoj schopnosti vážit si života ve všech jeho formách.
  • Osvojení poznatků a dovedností chránících před nebezpečnými vlivy.

Prosinec – Vánoce přicházejí


Obsah: zvyky a lidové tradice; rodinné vazby; sociální cítění – musíme si pomáhat; smysly; komunikace; žebříček hodnot; umění obdarovat.

Podtémata:

  • Mikuláš ztratil plášť (vnímání časové posloupnosti; lidové tradice; lidová slovesnost; souboj dobra a zla; pravidla chování)
  • Vánoční přípravy (rozvoj estetického vnímání; pracovní a výtvarné dovednosti; rozvoj slovní zásoby a řečových dovedností; umění vyjádřit své přání; sounáležitost; rozvoj fantazie; užívání všech smyslů)
  • Nadílka (rodinné vztahy; zvyky; tradice; pomoc; lidová slovesnost; koledy; citové a smyslové vnímání)
  • Vložený projekt Jak voní vánoce: děti si v rámci tohoto projektu připravují „svoje Vánoce“. Poznávají české vánoční zvyky a tradice, tvořivými činnostmi hudebními a výtvarnými vytváří klidnou vánoční atmosféru; pečou perníčky a s využitím různých forem lidové slovesnosti se učí poznávat důležité lidské hodnoty.

Navrhované činnosti k oblastem:

Různorodé společné hry a skupinové aktivity, sledování událostí v obci a účast na akcích, které jsou pro dítě zajímavé, artikulační, řečové a sluchové a rytmické hry, hry se slovy, slovní hádanky, společné diskuze, poslech pohádek, hudební a hudebně pohybové hry.

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti.
  • Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně –logickému (pojmovému), rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry a relativní citové samostatnosti.
  • Rozvoj schopností a dovedností vyjádřit pocity,dojmy a prožitky.

Dítě a ten druhý


  • Vytváření prosociálního chování ve vztahu k druhému (v rodině, v MŠ, v dětské herní skupině).
  • Rozvoj tolerance, sociální citlivosti, respektu, přizpůsobivosti.

Dítě a společnost


  • Rozvoj základních kulturně společenských návyků, postojů a dovedností dítěte.
  • Vytvoření základů estetického vztahu ke světu, životu, ke kultuře a umění.

Dítě a svět


  • Rozvoj schopností přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám.
  • Rozvoj pocitu sounáležitosti s živou i neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí.

Leden – jede zima, jede


Obsah: roční doby a jejich charakteristické rysy; zimní příroda; zvěř a ptáci v zimě; zimní sporty; vlastnosti předmětů; smyslové vnímán; voda a její podoby

Podtémata:

  • Teplý kabátek (fyzikální vlastnosti oblečení; určování předmětů podle daných kriterií; postavení v rodině)
  • Zimní sporty a hry (roční období; charakteristické znaky; pohyb – ochrana zdraví; bezpečné sportování; orientace v prostoru)
  • Krmíme zvířata (změny v chování a vzhledu živočichů a rostlin; vliv změn v přírodě na vše živé; příroda – součást člověka; ochrana ŽP)

Navrhované činnosti k oblastem:

Příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů, činnosti relaxační a odpočinkové, prohlížení a „čtení“ knížek, vyprávění, co dítě slyšelo, zažilo, řešení myšlenkových i praktických problémů, hledání možností, variant, hry zaměřené ke cvičení paměti, spontánní hra.

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí a vytváření zdravých životních návyků a postojů.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétního myšlení k myšlení slovně – logickému, rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.
  • Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření).

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí.
  • Rozvoj schopností a dovedností vyjádřit pocity, dojmy a prožitky.

Dítě a ten druhý


  • Rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahu dítěte k druhým lidem.

Dítě a společnost


  • Vytvoření základů estetického vztahu k životu, ke kultuře a umění.
  • Rozvoj kulturně estetických dovedností.

Dítě a svět


  • Rozvoj schopnosti přizpůsobovat se přirozenému vývoji a běžným změnám.
  • Osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností.

Únor – svět kolem nás


Obsah: druhy řemesel a povolání; koloběh vody v přírodě; dopravní prostředky a jejich vliv na ŽP; chránit bezpečí své i ostatních.

Podtémata:

  • Čím budu (řemesla a povolání; umění získávat a zpracovávat informace; praktické činnosti a dovednosti)
  • Svět kolem nás (vliv člověka na ŽP; formy pomoci a ochrany; práce s encyklopediemi)
  • Voda v přírodě (koloběh vody; voda jako zdroj života; ochrana vodních zdrojů)
  • Dopravní prostředky (druhy dopravních prostředků; jejich způsob pohybu; pravidla silničního provozu; vliv dopravních prostředků na ŽP)
  • Vložený projekt Karneval: V tomto projektu se děti učí spoluvytvářet estetické prostředí a výtvarnými činnostmi se podílejí na výzdobě a přípravách společenské události. Účastí rodičů prohlubujeme vzájemnou spolupráci mezi školou a rodiči. Děti se učí prosadit se v kolektivu a využít svou kreativitu ve spolupráci s rodiči. Na karnevalovém reji si vyzkouší i svou zručnost a učí se překonávat ostych.

Navrhované činnosti k oblastem:

  • Činnosti zajišťující spokojenost a radost, činnosti přiměřené silám a schopnostem dítěte, dramatické činnosti, estetické a tvůrčí aktivity, námětové hry a činnosti, manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji apod., sezonní činnosti.
  • Činnosti zaměřené na seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy a jejich symbolikou, časové pojmy a vztahy, příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů (pohybové činnosti, dopravní situace, setkávání s cizími lidmi.

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí a vytváření zdravých životních návyků a postojů.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Rozvoj zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně–logickému( pojmovému), rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.
  • Vytváření pozitivního vztahu k učení.

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj kultivace mravního a estetického vnímání, cítění a prožívání.
  • Získání schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci.

Dítě a ten druhý


  •  Posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému (v rodině, v MŠ v dětské herní skupině).,
  • Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými.

Dítě a společnost


  • Rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických).
  • Vytvoření základů estetického vztahu ke světu, ke kultuře a umění.

Dítě a svět


  •  Osvojování jednoduchých poznatků o světě a životě užitečných pro vytváření elementárního povědomí o přírodním, kulturním i tech. prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách.

Březen – přichází jaro


Obsah: roční doby; barvy; smysly; koloběh života rostlin; vliv vod, tepla a světla na život rostlin; jarní práce na zahradě; jarní lidové tradice.

Podtémata:

  • Když jaro ťuká: (charakteristické znaky jara; smysly; barvy)
  • Jaro na zahradě: (zacházení s jednoduchým nářadím a náčiním; zahradnické práce)
  • Vstávej semínko (vliv tepla, světla a vody na růst rostlin; životní cyklus rostlin; zahradnické práce)
  • Svátky jara (lidové tradice a zvyklosti; upevňovat vztah ke kulturnímu bohatství národa; estetické vnímání a tvoření; pracovní a výtvarné dovednosti)

Navrhované činnosti k oblastem:

  • Návrhy na činnosti v oblastech: hudební a hudebně pohybové činnosti, konstruktivní a grafické činnosti, lokomoční pohyb. Činnosti, vyprávění podle skutečnosti ale i podle obrazového materiálu, poslech čtených, či vyprávěných příběhů, činnosti zaměřené na poznávání pojmů a osvojování poznatků (objasňování, práce s knihou, s médii apod.)

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Uvědomění si vlastního těla.
  • Rozvoj fyzické i psychické zdatnosti.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování).

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Vytváření základů pro práci s informacemi.
  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně–logickému.

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě(uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry a relativní citové samostatnosti.
  • Rozvoj a kultivace mravního i estetického vnímání, cítění a prožívání.

Dítě a ten druhý


  • Vytváření prosociálních postojů k druhému (rozvoj sociální tolerance respektu, přizpůsobivosti).
  • Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností.

Dítě a společnost


  • Rozvoj kulturně estetických dovedností (slovesných, výtvarných, hudebních, dramatických i receptivních).

Dítě a svět


  • Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti s živou i neživou přírodou.

Duben – zvířata a jejich mláďata


Obsah: domácí zvířata; mláďata; poznávání života na vesnici; rozdíly město x vesnice; volně žijící zvířata; zvířata exotická; programy na záchranu živočišných druhů.

Podtémata:

  • Domácí zvířata (domácí zvířata a jejich mláďata; užitek pro člověka; charakteristické znaky zvířat; povolání zemědělec; služby spojené s problematikou výroby a distribuce potravin)
  • Zvířata v lese a u vody (život některých volně žijících druhů zvířat; činnost člověka a jeho vliv na přírodu; ochrana ŽP)
  • Exotická zvířata (život a původ exotických zvířat; potravní řetězec; práce s encyklopediemi a audiovizuálními prostředky)
  • Vložený projekt Čarodějnice: Projekt  zaměřený na rozvoj fyzické zdatnosti a psychické pohody. Děti se zde učí formou pohádkového vyprávění a motivací nadpřirozených bytostí vyrovnat s tajemnem a odstraňovat pocity strachu. Cestou pohádkovým lesem plní různé úkoly rozvíjející smyslové poznání, zručnost, odvahu, a fantazii. Děti spolupracují s rodiči na výrobě masek a upevňuji si tak citové vazby.

Navrhované činnosti k oblastem:

  • Záměrné pozorování běžných objektů a předmětů, určování a pojmenování jejich vlastností, jejich char. znaků a funkcí, činnosti zaměřené na poznávání jednoduchých obrazně znakových systémů (písmena, číslice, piktogramy apod.), cvičení v projevování citů, výlety do okolí, estetické a tvůrčí aktivity, konkrétní manipulace s materiálem.

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Rozvoj a užívání všech smyslů.
  • Osvojení si věku přiměřených praktických dovedností.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu.
  • Osvojení některých dovedností, které předcházejí čtení i psaní.
  • Rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka.

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivé
  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání.
  • Rozvoj a kultivace paměti, pozornosti, představivosti, fantazie.

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci.

Dítě a ten druhý


  • Posilování prosociálního vztahu k druhému.
  • Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými.

Dítě a společnost


  • Vytvoření povědomí o mezilidských vztazích a morálních hodnotách.
  • Rozvoj schopnosti žít ve společnosti ostatních lidí, přizpůsobit se spolupracovat, spolupodílet se, přináležet k tomuto společenství, vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství.

Dítě a svět


  • Pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit a zlepšovat, ale také poškozovat a ničit.
  • Osvojení dovedností potřebných k vykonávání jednoduchých činností v péči o okolí k spoluvytváření zdravého a bezpečného prostředí.

Květen – máj, máj, zelená se háj


Obsah: rodinné vztahy; změny v přírodě; počasí; časové pojmy; vytváření citových vztahů; druhy polních a zahradních květin; některé druhy hmyzu a jeho význam pro člověka.

Podtémata:

  • Maminka má dneska svátek (výrazové prostředky slovesné; zpěv jednoduchých písní; dramatizace; rodinné zázemí; city a pocity; smysly; pomoc v domácnosti)
  • Máme se rádi (sounáležitost v rodině; členové rodiny; bezpečí domova)
  • Šel zahradník (práce na zahradě; péče o okolí; pomoc při údržbě zahrady; ochrana ŽP; třídění odpadů)
  • Voňavé království (počasí; meteorologické jevy; vliv na člověka; poznávání a rozlišení rostlin; barvy; smysly; péče)
  • Vložený projekt Besídka pro maminku: Zde děti maminkám k svátku předvedou své dramatické a rétorické umění. Děti si cvičí vyjadřovací schopnosti, výrazný zpěv a přednes, učí se zde odstraňovat ostych před cizími lidmi. Upevňují si citové vazby s rodinou, učí se obdarovat a dělat radost druhým. Tříbí si své estetické cítění a rozvíjí zručnost při výrobě dárků.

Navrhované činnosti k oblastem:

Sociální a interaktivní hry, společná setkávání, kooperativní činnosti, aktivity podporující uvědomování si vztahů mezi lidmi, činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí/ rodina, MŠ;  hry na téma rodiny , přátelství,, motivovaná manipulace s předměty , artikulační, řečové, sluchové, rytmické hry, hry se slovy, vokální činnosti, aktivity podporující sbližování dětí,  četba, vyprávění, poslech pohádek a příběhů s etickým obsahem a poučením.

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Rozvoj pohybových dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, pohyblivosti, dýchání),ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí.
  • Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, bezpečí, osobní pohody i pohody prostředí a vytváření zdravých životních postojů.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění, poslechu) i  produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování).

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod.)
  • Vytváření základů pro práci s informacemi.
  • Vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení.

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj schopnosti vytvářet a rozvíjet citové vztahy k okolí.
  • Rozvoj a kultivace mravního a estetického vnímání, cítění, prožívání.

Dítě a ten druhý


  • Rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem.
  • Rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností.

Dítě a společnost


  • Rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků, dovedností dítěte.
  • Rozvoj kulturně estetických dovedností slovesných,výtvarných,hudebních a dramatických.

Dítě a svět


  • Rozvoj schopnosti vážit si života ve všech jeho formách.
  • Rozvoj pocitu sounáležitosti s živou i neživou přírodou, lidmi, společností i planetou Zemí.

Květen – máj, máj, zelená se háj


Obsah: bezpečné chování; pravidla silničního provozu; dopravní prostředky; umění prožívat radost; sdílení pocitů; rasová tolerance ve společnosti; pojem planeta Země; Vesmír; práce
s encyklopediemi, mapami; bezpečné chování vůči neznámým lidem; drogová prevence

Podtémata:

  • Den dětí (umět se radovat ze života; komunikace a její druhy; umění obdarovat; život dětí v různých částech světa)
  • Planeta Země (člověk – součást světa; vesmír; věda a technika; ochrana života na Zemi; lidské rasy a jejich odlišnosti)
  • Prázdniny (různé druhy nebezpečí; ochrana svého zdraví, ale i zdraví ostatních; bezpečné chování – modelové situace)

Navrhované činnosti k oblastem:

Čnnosti zaměřené na poznávání lidského těla a jeho částí. Příležitosti a činnosti směřující k ochraně zdrví, osobního bezpečí a vytváření zdravých životních návyků, samostatný slovní projev na určité téma, přednes, recitace, zpěv, hry a praktické činnosti procvičující orientaci v prostoru i v rovině, dramatické činnosti, činnosti zaměřené na poznávání různých lidských vlastností, hry a činnosti, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, hry a situace, kde se dítě učí chránit soukromí a bezpečí své i druhých.

Specifické cíle:

Dítě a jeho tělo


  • Rozvoj fyzické a psychické zdatnosti.
  • Osvojení si poznatků o těle a jeho zdraví, pohybových činnostech a jejich kvalitě.

Dítě a jeho psychika


Jazyk a řeč

  • Rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, porozumění, poslechu) i  produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování).

Poznávací schopnosti a funkce, myšlenkové operace, představivost, fantazie

  • Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj a kultivace paměti, pozornosti a představivosti, fantazie.

Sebepojetí, city, vůle

  • Rozvoj pozitivních citů dítěte ve vztahu k sobě (uvědomění si vlastní identity, získání sebedůvěry a relativní citové samostatnosti.
  • Získání schopnosti řídit chování vůlí a ovlivňovat vlastní situaci.

Dítě a ten druhý


  • Posilování prosociálního chování ve vztahu k druhému (v rodině, v MŠ, v dětské herní skupině).
  • Ochrana osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi i dospělými.

Dítě a společnost


  • Vytvoření základů estetického vztahu ke světu, k životu, ke kultuře, k umění.

Dítě a svět


  • Osvojování jednoduchých poznatků o světě a životě užitečných pro vytváření elementárního povědomí o přírodním, kulturním i tech. prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách.
  • Osvojení poznatků a dovedností chránících před nebezpečnými vlivy prostředí.

Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí
Boční 437, 783 65 Hlubočky – Mariánské Údolí
Provozní doba: pondělí – pátek: 5:45 – 16:15 h.
Tel: 739 672 016
  • Úvod
  • Kontakty
  • GDPR
  • Nahrání jídelníčku
© Mateřská škola Hlubočky – Mariánské Údolí